Nieuwsbrief Klantadvies - editie april 2023
Nieuwsbrief Klantadvies VGZ Zorgkantoor - editie april 2023
Meisje achter laptop met koptelefoon op

In deze nieuwsbrief leest u meer over:

✔️ Impact berichten- en notitieverkeer 17 tot en met 21 mei 
✔️ Wie is er coördinator zorg thuis of dossierhouder?
✔️ Vecozo notitieverkeer en zorgkantoor regio
✔️ Hoe te handelen bij een zorginzet met een combinatie ZIN en PGB
✔️ Terugblik themabijeenkomst 11 april

Impact berichten- en notitieverkeer 17 tot en met 21 mei

In het weekend van 18 tot en met 21 mei 2023 vernieuwen wij onze applicatie waarmee wij het iWlz-berichtenverkeer uitvoeren. In dit bericht doen we daarvan een voorlopige aankondiging en informeren wij u wat de gevolgen hiervan zijn voor u als zorgaanbieder.

Berichtenverkeer
Op 17 mei bouwen wij de verwerking van de berichten af. Het berichtenverkeer wordt dan om 12.00 uur gestopt, daarna ontvangt u van ons alleen nog retourberichten. Berichten die u vanaf 17 mei na 12.00 uur aanlevert, worden op 22 mei 2023 verwerkt. U kunt dus zoals gebruikelijk berichten via VECOZO aanleveren tijdens het weekend.
 
Notitieverkeer
Vanaf 17 mei 12.00 uur krijgen wij uw notities niet meer binnen. Ook worden deze later niet meer verwerkt. Verstuur dus vanaf 17 mei 12.00 uur GEEN notities! Vanaf 22 mei 2023 kunt u weer notities naar ons versturen.
 
Bereikbaarheid
Op 18 mei zijn wij gesloten i.v.m. hemelvaart. Vrijdag 19 mei zijn wij weer telefonisch bereikbaar. Wij hebben dan echter geen inzagemogelijkheid in onze systemen. Gelieve daarom uw cliëntgebonden vragen te stellen vóór 18 mei of vanaf 21 mei. Voor algemene vragen zijn wij wel bereikbaar.

 

Wie is er coördinator zorg thuis of dossierhouder?

Als dossierhouder vragen wij u om contact op te nemen met de andere betrokken zorgaanbieders zodat u goed van elkaar op de hoogte bent rondom de zorgverlening voor een cliënt. Toch is het in de praktijk niet altijd te voorkomen dat een dossierhouder niet weet welke andere zorgaanbieder zorg levert, of een zorgaanbieder die overbruggingszorg biedt niet weet waar een cliënt op de wachtlijst staat.

We krijgen hierdoor veel vragen van aanbieders die willen weten wie dossierhouder of coördinator zorg thuis is. Als u ons nu belt met deze vraag, dan krijgt u de mogelijkheid om via een keuzemenu te kiezen voor de vraag wie dossierhouder of coördinator zorg thuis is.

Vecozo notitieverkeer en zorgkantoor regio

Een notitie via het vecozo notitieverkeer dient altijd verstuurd te worden naar het zorgkantoor waar de cliënt onder valt. Er kan namelijk maar 1 zorgkantoor verantwoordelijk zijn en er kan maar 1 zorgkantoor (technisch) handelen. Indien een notitie bij het verkeerde zorgkantoor terecht komt, kan deze niets anders doen dan de notitie lezen. Onze afdeling klantadvies werkt voor 7 VGZ Zorgkantoor regio's, dus op de achtergrond zetten wij vaak uw notitie door naar het juiste zorgkantoor. Dit zorgt voor vertraging in de afhandeling en onnodige administratieve lasten. We vragen u daarom alert te zijn naar welk zorgkantoor u de notitie stuurt.

Indien u twijfels heeft onder welk zorgkantoor de cliënt valt, dan kunt u hieronder de check doen.
Doe hier de check
Hoe te handelen bij een zorginzet met een combinatie ZIN en PGB

Voor cliënten die de wens hebben om naast zorg in natura (ZIN) ook zorg af te nemen met een persoonsgebonden budget (PGB) vragen we u om afstemming te zoeken met de cliënt of diens contactpersoon over de verdeling van het totale budget en de bijbehorende ingangsdatum. 

Omdat het voor de cliënt of diens contactpersoon lastig kan zijn om de rekenmodule te lezen of te begrijpen vragen we u als ZIN zorgaanbieder om hierover een uitleg te verstrekken en een toelichting te geven over de inzet van ZIN en wat dit betekent voor de ruimte die beschikbaar is of overblijft voor het PGB. Hiervoor kan bij ophoging van ZIN (waardoor cliënt mogelijk onvoldoende ruimte over heeft voor de zorginzet vanuit het PGB) een afstemming met cliënt plaatsvinden over eventueel toepassen van extra kosten thuis (EKT) op ZIN. Mocht een ophoging juist nodig zijn op de zorginzet vanuit het PGB, dan kan de cliënt deze ophoging zelf aanvragen bij het zorgkantoor.

In die situaties waarbij het Modulair Pakket Thuis (MPT) gecombineerd wordt met het PGB én er sprake is van EKT, kan de cliënt of diens contactpersoon ervoor kiezen om het beschikbare budget naar wens te verdelen over de beide leveringsvormen. Bijvoorbeeld 75% voor het MPT (ZIN) en 50% voor het PGB (met uitzondering van noodzakelijke behandeling, omdat dit niet via PGB geleverd kan worden). Het is aan de cliënt of diens contactpersoon en de Coördinator Zorg Thuis (CZT) om samen in gesprek te gaan hoe de gehele zorgvraag ingevuld gaat worden en op welk deel er EKT aangevraagd wordt. 

Samen zorgen we er zo voor dat de zorg goed onderling afgestemd is, de cliënt goed geïnformeerd wordt en er geen extra administratieve handelingen achteraf van toepassing zijn. 

Themabijeenkomst 11 april

Op 11 april was er weer een themabijeenkomst waarin we toelichting hebben gegeven hebben op veelgestelde vragen over verschillende thema's. We bedanken de deelnemers voor hun deelname en actieve bijdrage. Dinsdag 27 juni om 10.00 uur is de volgende online bijeenkomst. Hier komt onder andere declareren paramedische zorg aan bod. Een uitnodiging hiervoor volgt. Zijn er bepaalde thema's die u aan bod wilt laten komen? Stuur dan een e-mail naar klantadvieslz@vgz.nl.

Wilt u het webinar terugkijken? Klik op onderstaande link. 

Terugkijken themabijeenkomst
Zorgkantoren Coöperatie VGZ
Colofon
De nieuwsbrief Klantadvies is bestemd voor zorgaanbieders van ons zorgkantoor.