Nieuwsbrief Klantadvies - november 2023
Nieuwsbrief Klantadvies VGZ Zorgkantoor - editie november 2023
Meisje en jongen omhelzen in deuropening

In deze nieuwsbrief leest u meer over:

✔️ Meerzorg 2024
✔️ Communicatie cliënten met wachtstatus UP en AP
✔️ Tips aanleveren en intrekken MAZ/MEZ
✔️ Leren van casussen
✔️ Aandachtspunten indienen AAT's
✔️ Drukte decembermaand
✔️ Contactgegevens

Meerzorg 2024

Naast het aanvraagformulier meerzorg 2024 (Word-document) is ook de rekentool meerzorg 2024 (Excel-document) gepubliceerd op onze website. Wij kunnen een aanvraag voor meerzorg vanaf  2024 alleen in behandeling nemen als beide documenten in deze versie worden aangeleverd. 

De aanlevertermijn voor groepsmeerzorg-aanvragen is afwijkend van wat in het voorschrift zorgtoewijzing staat. Wij hanteren een aanlevertermijn van uiterlijk 4 weken vóór de dialoogdatum. Dit is ook zo naar u gecommuniceerd in de mail van uw zorginkoper 'Belangrijke informatie betreft Meerzorgevaluatie 2023 en Meerzorgdialoog 2024'. Heeft u bij individuele heraanvragen niet aan de minimale aanlevertermijn van 8 weken kunnen voldoen vanwege de late publicatie van de rekentool? Geef dat aan bij het indienen van de aanvraag. Wij houden hier dan rekening mee. 

Aanvraag meerzorg 2024
Communicatie cliënten met wachtstatus urgent plaatsen en actief plaatsen

Voor cliënten die spoedig opgenomen moeten worden hebben we intensief contact met u. Samen hebben we de verantwoording een cliënt te voorzien van tijdige en passende zorg. In een urgente situatie moeten we als zorgkantoor snel en volledig op de hoogte zijn van de acties die voor een cliënt ondernomen worden. Waar nodig en mogelijk ondersteunen en adviseren we u hierin. In de praktijk zien wij regelmatig een melding van wachtstatus urgent plaatsen of actief plaatsen zonder verdere toelichting. In alle gevallen nemen wij dan contact met u op om de urgentie en de benodigde acties te bespreken. Om tijdig op de hoogte te zijn willen we u vragen om bij het doorgeven van de status urgent plaatsen of actief plaatsen een toelichting te geven zodat we snel kunnen anticiperen. Een regelmatige (ongevraagde) update stellen we ook zeer op prijs.

Tips aanleveren MAZ/MEZ om onnodige verrekeningen eigenbijdrage cliënten te voorkomen

Regelmatig zien we dat ingetrokken MAZ en MEZ-berichten opnieuw worden aangeleverd omdat u deze per abuis heeft ingetrokken. Dit heeft soms grote gevolgen voor de eigen bijdrage van de cliënt. Zeker als het berichten zijn van meer dan 1 jaar geleden. CAK kan deze intrekkingen niet goed verwerken. Hierdoor kunnen er onterechte tussenverrekeningen in de eigen bijdrage van de cliënt plaatsvinden. Ga dus zorgvuldig om met correcties op aanleveringen.

Ook zien we dat zorgaanbieders een MAZ aanleveren voor de verkeerde leveringsvorm en vervolgens een nieuwe MAZ (met zelfde datum) aanleveren voor de juiste leveringsvorm. Hierbij blijft dan de oude MAZ staan en wordt de toewijzing afgesloten met een MEZ. Dit is onjuist en kan leiden tot onnodige verrekeningen in de eigen bijdrage van de cliënt. De oude foutieve MAZ moet altijd ingetrokken worden, waarna een nieuwe MAZ kan worden aangeleverd.

Leren van casussen

Graag delen wij een goede tip met u. Op de website van het CCE staat een pagina die ingaat op specifieke casuïstiek en nieuw perspectief bij vastgelopen situaties. Naast casuïstiek die behandeld is, vindt u er ook een video instructie en sjabloon om zelf aan de slag te gaan bij complexe casussen.

Leren van casussen
Aandachtspunten bij indienen AAT's

Dient u een AAT in voor een VPT of verblijf terwijl een cliënt op de wachtlijst staat? Geef dan in de AAT de juiste dossierhouder mee. (Dit is vaak niet de zorgaanbieder die overbruggingszorg biedt).

Verder als tip: een regulier verblijf of VPT kunt u zelf omzetten naar een andere aanbieder met een MUT 17 of 21. Hiervoor hoeft dus geen AAT ingediend te worden.

 

Eindejaarsdrukte

Dit is de laatste nieuwsbrief van dit jaar. De drukke decembermaand begint al bijna. Gezien de grote drukte en het hoge aantal vragen die ons gesteld worden kan het voorkomen dat een antwoord langer op zich laat wachten. Om onze telefonie te ontlasten in de eindejaarsdrukte ontvangen we graag zoveel mogelijk vragen via het vecozo notitieverkeer. Deze worden binnen 5 werkdagen gelezen en zo snel mogelijk beantwoord. Is een situatie dermate complex dat deze niet schriftelijk te bespreken valt? Dan spreken wij u graag telefonisch.

Onze contactgegevens

Frontoffice van 8.30 tot 17.00 uur: 088 - 131 16 60

Adviseurs GZ/GGZ van 9.30 tot 13.00 uur:  088 - 131 16 60

Adviseurs V&V van 8.30 tot 17.00 uur: 088 - 131 16 60

Zorgkantoren Coöperatie VGZ
Colofon
De nieuwsbrief Klantadvies is bestemd voor zorgaanbieders van ons zorgkantoor.