Budget bewaken en vaststellen

Van de SVB krijgt u één keer per kwartaal een budgetoverzicht. Ook in het PGB Portaal staat hoeveel budget er is uitgegeven en hoeveel budget er nog over is voor de rest van het jaar. Als het jaar is afgelopen of als het pgb is beeindigd, krijgt u een budgetvaststelling. Hieronder leest u er meer over. 

 Budget bewaken

Bekijk regelmatig in het PGB Portaal welke bedragen betaald zijn en hoeveel budget er nog over is. Zo voorkomt u een overschrijding van het budget en een terugvordering. Kies voor de tegel ‘Overzicht budget’. Hier staat alle informatie over uw budget. 

  • Totaal budget: De stand van het budget. En wat er nog beschikbaar is als verantwoordingsvrij bedrag.
  • Uitbetaald / verrekend: Een overzicht van uitbetaalde declaraties
  • Ingeplande uitbetalingen: Een overzicht van declaraties die nog uitbetaald moeten worden 

 Budgetvaststelling / jaarafrekening

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) stuurt u 1 keer per kwartaal een budgetoverzicht. Hierop kunt u zien wat u heeft uitgegeven en hoeveel geld u nog overheeft. De laatste versie van uw budgetoverzicht staat ook in het PGB Portaal. Na afloop van het kalenderjaar of als uw budget eindigt, stuurt de SVB deze gegevens naar het Zorgkantoor. Wij sturen u dan een (definitieve) budgetvaststelling.

Wat staat er op de budgetvaststelling?

Op de budgetvaststelling staat het totale pgb dat wij u hebben toegekend en het bedrag dat de SVB aan uw zorgverleners heeft betaald.

Wanneer terugbetalen?

Het kan zijn dat u uw pgb of een deel daarvan moet terugbetalen. Hiervoor krijgt u dan een rekening. Voorbeelden:

Betaal op tijd, voorkom extra administratiekosten

Betaal uw rekening op tijd dan betaalt u geen extra administratiekosten. Als u na de betalingsherinnering niet heeft betaald, wordt er een incassobureau ingeschakeld. Dit betekent dat u ook de administratiekosten die het incassobureau maakt betaalt. De hoogte van de administratiekosten hangen samen met de hoogte van het bedrag dat u moet terugbetalen. In de Wet Incasso Kosten staat hoe het incassobureau de administratiekosten moet berekenen. U kunt ook een betalingsregeling afspreken.