Uiterlijk begin december wordt de toekenningsbeschikking voor het nieuwe jaar verzonden. U herkent de toekenningsbeschikking aan het blauwe hartje op de envelop met de tekst ‘Alstublieft belangrijke informatie voor 2025’. In de toekenningsbeschikking staat de hoogte van het budget in 2025 en het verantwoordingsvrije bedrag. Is er eind 2025 nog budget over? Laat dan het verantwoordingsvrij bedrag uitbetalen.
Wilt u voor het nieuwe jaar uw zorgovereenkomst wijzigen? Bijvoorbeeld een ander tarief voor uw zorgverlener? Geef deze wijziging nu alvast door met een ingangsdatum van 1 januari 2025.
Deze video is alleen af te spelen als de tracking-cookies op onze website geaccepteerd zijn.
Wij kunnen een wijziging alleen in behandeling nemen als de zorgbeschrijving in het PGB Portaal staat. En als de zorgbeschrijving niet ouder is dan 3 jaar. Het doorgeven van een wijziging is een goed moment om samen met de zorgverlener te bespreken of de zorg die u krijgt overeenkomt met hetgeen u afspreekt in de zorgbeschrijving.
Geef een wijziging op tijd door aan het zorgkantoor. Sommige wijzigingen zorgen ervoor dat ook het budget verandert. Bijvoorbeeld bij een tijdelijk verblijf is een instelling of als er meer of minder zorg in natura komt. Als deze wijziging eind november/begin december plaatsvindt, dan is dit niet altijd verwerkt in de toekenningsbeschikking 2025. U krijgt op een later moment een nieuwe toekenningsbeschikking. Dit gaat automatisch. Hier hoeft u niets voor te doen.
Als uw toeslag in 2025 afloopt, ontvangt u een brief van het zorgkantoor, met extra uitleg. Ongeveer tegelijk met de toekenningsbeschikking 2025. Op de toekenningsbeschikking 2025 staat alleen het bedrag voor de maanden dat de toeslag nog loopt. 2 maanden voordat de toeslag afloopt, kunt u opnieuw de toeslag aanvragen.
Heeft u zorg in natura (zin) en een pgb? En ontvangt u voor pgb een extra toeslag? Vanaf het moment dat de toeslag is geƫindigd, staat er een administratief bedrag op de toekenningsbeschikking. 2 maanden voordat de toeslag afloopt, kunt u de toeslag opnieuw aanvragen. Laat het ons ook weten als u de toeslag niet opnieuw aanvraagt.
Het VGZ Zorgkantoor vindt het belangrijk dat onze dienstverlening past bij de wensen en behoeften van klanten en degenen die namens klanten contact met ons hebben. Zoals naasten of andere vertegenwoordigers. Word daarom lid van het Panel en laat uw stem horen!