We spreken van fraude als een cliënt, budgethouder, zorgaanbieder of derde bewust en opzettelijk de regels overtreedt om er zelf (financieel) beter van te worden. Een paar voorbeelden:
Om fraude te voorkomen en aan te pakken is het nodig om goed samen te werken. Niet alleen binnen VGZ, maar ook daarbuiten. Bijvoorbeeld met onze budgethouders, cliënten, zorgaanbieders, andere zorgkantoren en ketenpartners. Hierbij houden we ons altijd aan de geldende wetten en regels zoals:
Door het opstellen van duidelijke regels en het maken van heldere afspraken met zorgaanbieders, voorkomen we dat declaraties onterecht worden uitbetaald. De declaraties die wij ontvangen, worden netjes verwerkt en (automatisch) gecontroleerd. Onze afdelingen zijn extra scherp op opvallende declaraties. Die kunnen namelijk wijzen op fraude. Met nieuwe budgethouders voeren we het Bewust-keuzegesprek voordat wij een persoonsgebonden budget (pgb) toekennen. Zorgovereenkomsten en zorgbeschrijvingen controleren wij voordat wij de Sociale Verzekeringsbank toestemming geven om betalingen te doen vanuit het pgb. Daarnaast ontvangen we via verschillende wegen signalen van fraude. Bijvoorbeeld via budgethouders en cliënten, toezichthouders, Zorgverzekeraars Nederland en andere zorgkantoren.
Hebben wij een vermoeden van fraude? Dan onderzoekt onze afdeling Veiligheidszaken deze vermoedens met veel aandacht. Bent u betrokken in een fraudeonderzoek? Dan laten we u dat altijd schriftelijk of telefonisch weten. Doet u zelf een melding van fraude? Dan kan het zijn dat we u bellen of u een brief sturen omdat we meer informatie van u willen ontvangen.
Is er fraude vastgesteld? Dan leggen wij passende maatregelen op. De persoon of organisatie die fraude heeft gepleegd, informeren we altijd schriftelijk. Wij kunnen de volgende maatregelen opleggen: