U bespreekt uw wensen met de zorgaanbieder(s) en maakt daarover afspraken. In het zorgplan legt de zorgaanbieder bijvoorbeeld deze afspraken vast:
Nodig altijd een familielid of bekende uit bij het gesprek over het zorgplan. U kunt ook een onafhankelijke cliëntondersteuner meenemen naar het gesprek. Elk jaar bespreekt u het zorgplan met de zorgaanbieder. Sluit de zorg nog goed aan op wat u nodig heeft? Bent u tevreden over de zorg? Als er nieuwe afspraken gemaakt worden, dan legt de zorgaanbieder deze vast in uw zorgplan.
De zorgovereenkomst is een zakelijk contract. In de zorgovereenkomst staan algemene afspraken, bijvoorbeeld over rechten en plichten, het gebruik van uw gegevens door uw zorgverlener, welke aanvullende diensten u afneemt en wat de kosten daarvan zijn.
Bent u niet tevreden over de zorg die u thuis krijgt? Of komt de zorgaanbieder de afspraken niet na? Ga dan eerst in gesprek met de zorgaanbieder. Lost dit gesprek de problemen niet op? Dan kunt u een klachtenprocedure starten bij de zorgaanbieder. Op de website van uw zorgaanbieder staat hoe u dat kunt doen.