Bijlagen nota van wijziging 5 september 2024:
Bijlagen nota van wijziging 31 mei 2024:
In de nota van inlichtingen vindt u een overzicht van de correcties en aanvullingen op het inkoopbeleid Wlz 2024-2026 De vragen en antwoorden hebben geleid tot enkele aanpassingen in het zorginkoopbeleid en de bijlagen. Een toelichting op deze aanpassingen en op welke paragraaf de aanpassing betrekking heeft leest u in de nota van inlichtingen hieronder. In deze nota van inlichtingen staan de antwoorden op de vragen over het inkoopbeleid die voor iedereen van belang zijn Wij hebben vragen van gelijke strekking gebundeld om het document overzichtelijk en toegankelijk te houden. We hebben de strekking van deze vragen samengevat en één antwoord gegeven op deze gebundelde vragen. De gestelde vragen, van antwoorden voorzien, komen dus niet allemaal letterlijk terug in de Nota van Inlichtingen. U vindt de gebundelde vragen en bijbehorende antwoorden per paragraaf terug in dit document. Sommige vragen zijn niet opgenomen in de nota van inlichtingen Uw vraag is niet opgenomen als het antwoord op de vraag letterlijk terug te vinden is in de inkoopdocumenten, een vraag betrekking heeft op de situatie van de individuele zorgaanbieder of als de gestelde vraag geen feitelijke vraag betreft over de inkoopprocedure. In deze nota van inlichtingen worden alleen vragen beantwoord over de gewijzigde delen van het inkoopbeleid 2024-2026. Vragen over de nota van wijziging 2024 vallen dus niet binnen de reikwijdte van deze Nota van Inlichtingen. Het zorgkantoor hanteert echter dezelfde tariefsystematiek als omschreven in de nota van wijziging 2024, waardoor deze nota van inlichtingen daarover de relevante inzichten verschaft. De nota van inlichtingen gaat voor op het inkoopbeleid Wlz 2024-2026 Hiermee maakt de Nota van Inlichtingen onderdeel uit van deze inkoopprocedure.
De regiomonitor is niet digitaal toegankelijk. Heeft u toelichting nodig? Neem dan contact op met uw zorginkoper.
Hieronder staan specifieke thema's bij het inkoopbeleid.
Beweeg de verzekeringen van rechts naar links
Iedereen is volwaardig onderdeel van de maatschappij. Dit geldt ook voor mensen die ondersteuning nodig hebben vanuit de langdurige geestelijke gezondheidszorg. Inclusie, kwaliteit van leven en een op ontwikkeling gericht persoonlijk toekomstperspectief staan centraal.
Wij zijn van mening dat kwaliteit van leven en niet behandeling centraal moet staan. Begeleiding en ondersteuning op maat, behandeling wanneer nodig vormt het uitgangspunt. Dat klinkt eenvoudig maar vraagt een transformatie van de sector. Eigen regie staat voorop bij keuzes op het gebied van zorg, ondersteuning en wonen. In lijn met de landelijke visie vinden wij het belangrijk om invulling te geven aan de zorg volgens de principes thuis als het kan, digitaal als het kan, informeel als het kan.
In 2021 ontvingen de eerste GGZ-cliënten een Wlz-indicatie. De instroom van het aantal blijft ook nu nog hoog. Deze hogere instroom zorgt ervoor dat de betaalbaarheid van zorg voor mensen met een GGZ-woonzorgprofiel onder druk staat. Tijd om samen te evalueren en vooruit te kijken. Om te zorgen dat cliënten een passend zorgaanbod krijgen en de druk op de betaalbaarheid te verminderen hebben Valente, de Nederlandse ggz, ZN, VNG, MIND en VWS afgesproken zich in te spannen om de instroom in de Wlz te beperken. Dit is vastgelegd in de bestuurlijke afspraken ‘Passende zorg en ondersteuning voor mensen met een psychische aandoening en een langdurige, intensieve zorgvraag’. In deze afspraken zijn verschillende korte en lange termijn maatregelen opgenomen. Eén van de drie kortetermijnmaatregelen betreft de verantwoordelijkheid van de zorgkantoren, gemeenten en zorgaanbieders om per zorgkantoorregio te komen tot een regioaanpak om de best passende zorg en ondersteuning te bepalen voor mensen die behoefte hebben aan wonen met een GGZ-indicatie. Hiervoor start we regionale overleggen waarin partijen op basis van spiegelinformatie, met elkaar in gesprek gaan. Centrale vraag: hoe kunnen we deze instroom verminderen? Deelname van zorgaanbieders aan deze regionale overleggen is cruciaal, zodat zij in 2024 actief aan de slag kunnen met de uitvoering van het plan van aanpak dat in gezamenlijkheid is opgesteld. De andere maatrelen betreffen het afgeven van langer durende Wmo-beschikkingen en de duiding van criteria die toegang verschaffend tot de Wlz. Hierbij is een belangrijke rol weggelegd voor gemeenten en het CIZ.
Good Practices zijn bewezen en succesvolle praktijkvoorbeelden van zorg die het beste bij de cliënt passen. Deze Good Practices zijn bedacht en uitgedragen door zorgaanbieders én helpen bij het aanpakken van personeelstekorten en oplopende maatschappelijke kosten.