Bijlagen nota van wijziging 5 september 2024:
Bijlagen nota van wijziging 31 mei 2024:
In de Nota van inlichtingen vindt u een overzicht van de correcties en aanvullingen op het inkoopbeleid Wlz 2024-2026 De vragen en antwoorden hebben geleid tot enkele aanpassingen in het zorginkoopbeleid en de bijlagen. Een toelichting op deze aanpassingen en op welke paragraaf de aanpassing betrekking heeft leest u in de Nota van Inlichtingen hieronder. In deze Nota van Inlichtingen staan de antwoorden op de vragen over het inkoopbeleid die voor iedereen van belang zijn Wij hebben vragen van gelijke strekking gebundeld om het document overzichtelijk en toegankelijk te houden. We hebben de strekking van deze vragen samengevat en één antwoord gegeven op deze gebundelde vragen. De gestelde vragen, van antwoorden voorzien, komen dus niet allemaal letterlijk terug in de Nota van Inlichtingen. U vindt de gebundelde vragen en bijbehorende antwoorden per paragraaf terug in dit document. Sommige vragen zijn niet opgenomen in de Nota van Inlichtingen Uw vraag is niet opgenomen als het antwoord op de vraag letterlijk terug te vinden is in de inkoopdocumenten, een vraag betrekking heeft op de situatie van de individuele zorgaanbieder of als de gestelde vraag geen feitelijke vraag betreft over de inkoopprocedure. In deze Nota van Inlichtingen worden alleen vragen beantwoord over de gewijzigde delen van het inkoopbeleid 2024-2026. Vragen over de Nota van Wijzigingen 2024 vallen dus niet binnen de reikwijdte van deze Nota van Inlichtingen. Het zorgkantoor hanteert echter dezelfde tariefsystematiek als omschreven in de Nota van Wijzigingen 2024, waardoor deze Nota van Inlichtingen daarover de relevante inzichten verschaft. De Nota van Inlichtingen gaat voor op het Inkoopbeleid Wlz 2024-2026 Hiermee maakt de Nota van Inlichtingen onderdeel uit van deze inkoopprocedure.
De regiomonitor is niet digitaal toegankelijk. Heeft u toelichting nodig? Neem dan contact op met uw zorginkoper.
Hieronder staan specifieke thema's bij het inkoopbeleid.
Beweeg de verzekeringen van rechts naar links
Bij het VGZ Zorgkantoor vinden wij dat iedereen volwaardig onderdeel is van de maatschappij. Dit geldt ook voor mensen met een beperking die zorg of ondersteuning nodig hebben. Samen met de cliënt, het netwerk van de cliënt, de zorgprofessionals en cliëntondersteuners zetten wij in op het tijdig realiseren van passende zorg en ondersteuning voor elke levensfase. Uitgangspunt is altijd zo thuis als mogelijk, het vergroten van eigen regie en de mogelijkheid om een betekenisvolle bijdrage te leveren en je als persoon te ontwikkelen. Vanuit de principes van zinnige zorg stimuleren wij sociale en technologische initiatieven die leiden tot betere zorg en/of ondersteuning – een volwaardig leven – voor de cliënt en die de druk verlagen op medewerkers en financiële kaders. Zo houden de we de gehandicaptenzorg in Nederland duurzaam beschikbaar en betaalbaar.
Vanuit de uitgangspunten in onze visie op de Langdurige Zorg geven we invulling aan de uitgangspunten van de kanslijnen uit het Bestuurlijke Akkoord en de thema’s uit de Toekomstagenda Gehandicaptenzorg. Daarbij is er specifiek aandacht voor onderwerpen zoals de groei van het aantal cliënten met een complexe zorg en/of ondersteuningsvraag en cliënten met een Licht Verstandelijke Beperking, arbeidsmarkt, technologie en innovatie, zinvolle daginvulling, huisvesting en het betrekken van het netwerk van de cliënt.
De kwaliteit van de zorg in de sector is van hoog niveau. Betrokken medewerkers leveren elke dag zorg en ondersteuning aan mensen met een beperking, zodat zij het leven kunnen leiden zoals eenieder. Toch knelt het voor sommige doelgroepen en voorzien we een toename van knelpunten in de nabije toekomst. Hierop willen we actief met zorgaanbieders, verwanten en cliënten aan werken. Waarbij het ook van belang is samen te praten over de grenzen van passend zorgaanbod.
Good Practices zijn bewezen en succesvolle praktijkvoorbeelden van zorg die het beste bij de cliënt passen. Deze Good Practices zijn bedacht en uitgedragen door zorgaanbieders én helpen bij het aanpakken van personeelstekorten en oplopende maatschappelijke kosten.