Bijlagen nota van wijziging 5 september 2024:
Bijlagen nota van wijziging 31 mei 2024:
In de Nota van inlichtingen vindt u een overzicht van de correcties en aanvullingen op het inkoopbeleid Wlz 2024-2026 De vragen en antwoorden hebben geleid tot enkele aanpassingen in het zorginkoopbeleid en de bijlagen. Een toelichting op deze aanpassingen en op welke paragraaf de aanpassing betrekking heeft leest u in de Nota van Inlichtingen hieronder. In deze Nota van Inlichtingen staan de antwoorden op de vragen over het inkoopbeleid die voor iedereen van belang zijn Wij hebben vragen van gelijke strekking gebundeld om het document overzichtelijk en toegankelijk te houden. We hebben de strekking van deze vragen samengevat en één antwoord gegeven op deze gebundelde vragen. De gestelde vragen, van antwoorden voorzien, komen dus niet allemaal letterlijk terug in de Nota van Inlichtingen. U vindt de gebundelde vragen en bijbehorende antwoorden per paragraaf terug in dit document. Sommige vragen zijn niet opgenomen in de Nota van Inlichtingen Uw vraag is niet opgenomen als het antwoord op de vraag letterlijk terug te vinden is in de inkoopdocumenten, een vraag betrekking heeft op de situatie van de individuele zorgaanbieder of als de gestelde vraag geen feitelijke vraag betreft over de inkoopprocedure. In deze Nota van Inlichtingen worden alleen vragen beantwoord over de gewijzigde delen van het inkoopbeleid 2024-2026. Vragen over de Nota van Wijzigingen 2024 vallen dus niet binnen de reikwijdte van deze Nota van Inlichtingen. Het zorgkantoor hanteert echter dezelfde tariefsystematiek als omschreven in de Nota van Wijzigingen 2024, waardoor deze Nota van Inlichtingen daarover de relevante inzichten verschaft. De Nota van Inlichtingen gaat voor op het Inkoopbeleid Wlz 2024-2026 Hiermee maakt de Nota van Inlichtingen onderdeel uit van deze inkoopprocedure.
De regiomonitor is niet digitaal toegankelijk. Heeft u toelichting nodig? Neem dan contact op met uw zorginkoper.
Hieronder staan specifieke thema's bij het inkoopbeleid.
Beweeg de verzekeringen van rechts naar links
Zoveel mogelijk jaren zelfstandig en in positieve gezondheid leven, dat is wat ouderen graag willen. Dat we in Nederland een netwerk bieden van kwalitatief goede en toegankelijke ouderenzorg (en ondersteuning) die hieraan bijdraagt is geen vanzelfsprekendheid. We hebben te maken met vergrijzing en ontgroening. Er zijn vitale ouderen maar ook steeds meer mensen met dementie.
Toekomstbestendige ouderenzorg vraagt een brede maatschappelijke beweging waarbij we een omslag maken in hoe we zowel ondersteuning als zorg inrichten. Het inrichten van naadloze welzijn- en zorgketens, samenwerking over de domeinen heen, een versnelde uitrol van digitalisering en een omslag van ‘zorgen voor’ naar ‘zorgen dat’ zijn absolute randvoorwaarden. Samen werken we aan een toekomst waarbij mensen langer zelfstandig blijven en we de schaarse zorgprofessionals inzetten op die plekken waar zij het meest van toegevoegde waarde zijn.
Vanuit de uitgangspunten in onze visie op de Langdurige Zorg (zelfstandig, meer technologie en eigen netwerk) geven we invulling aan de uitgangspunten van WOZO, IZA en GALA. Waarbij we inzetten op zelf als het kan, thuis als het kan en digitaal als het kan. Bovendien werken we samen aan de kwaliteit van het bestaan via de implementatie van het nieuwe Kwaliteitskompas.
Good Practices zijn bewezen en succesvolle praktijkvoorbeelden van zorg die het beste bij de cliënt passen. Deze Good Practices zijn bedacht en uitgedragen door zorgaanbieders én helpen bij het aanpakken van personeelstekorten en oplopende maatschappelijke kosten.