Eén van de taken van zorgkantoren is het inkopen van zorg van goede kwaliteit. We stimuleren zorgaanbieders bij het verbeteren van kwaliteit en luisteren daarvoor naar ervaringen van klanten. We doen dit samen met cliëntenraden en vragen hen wat zij belangrijk vinden en hoe het beter kan.
Wij bezoeken verschillende locaties van zorgaanbieders. Dit doen we omdat we:
Tijdens zo’n bezoek gaan we in gesprek met:
Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg:
Dit kwaliteitskader is opgenomen in het wettelijke Register van het Zorginstituut.
Lees het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg
Voor de gehandicaptenzorg is het Kwaliteitskompas opgesteld. Dit levert een belangrijke bijdrage aan het versterken van de kwaliteit van bestaan en regie over het eigen leven van mensen met een beperking.
Doelen van dit kwaliteitskompas zijn:
Landelijke cliëntenorganisaties, beroepsverenigingen, de VGN, zorgkantoren en de inspectie voor gezondheidszorg hebben dit samen opgesteld. Lees het Kwaliteitskompas GHZ 2023 – 2028
Het doel van het kwaliteitskader is een gedeelde visie (van cliënt, naaste, (zorg)professional, zorgorganisatie en financiers) op wat goede woonzorg in de langdurige GGZ is en hoe samen te werken aan passende zorg. Het kwaliteitskader is belangrijk voor het gezamenlijk leren en ontwikkelen. Vanuit het perspectief van kwaliteit van leven van de cliënt draagt het kwaliteitskader ook bij aan een (verdere) integratie van klinisch, persoonlijk en maatschappelijk herstel. In de praktijk betekent dit een accentverschuiving van zorg met een medische insteek die gericht is op klinisch herstel naar een insteek gericht op persoonlijk en maatschappelijk herstel, stabilisatie en het vergroten van de kwaliteit van leven.
Landelijke cliëntenorganisaties, beroepsverenigingen, Valente, de Nederlandse GGZ, zorgkantoren en de inspectie voor gezondheidszorg hebben dit samen opgesteld.