Kwaliteit

Eén van de taken van zorgkantoren is het inkopen van zorg van goede kwaliteit. We stimuleren zorgaanbieders bij het verbeteren van kwaliteit en luisteren daarvoor naar ervaringen van klanten. We doen dit samen met cliëntenraden en vragen hen wat zij belangrijk vinden en hoe het beter kan. 

Bezoek op locatie

Wij bezoeken verschillende locaties van zorgaanbieders. Dit doen we omdat we: 

  • Een beeld willen krijgen van de dagelijkse gang van zaken
  • Willen horen hoe cliënten en naasten de geboden zorg ervaren
  • Mooie voorbeelden willen ontdekken en verder verspreiden
  • Mogelijkheden willen bespreken om de zorg verder te verbeteren

Tijdens zo’n bezoek gaan we in gesprek met:

  • De mensen met een beperking die zorg en ondersteuning ontvangen
  • Naasten van de cliënt, familie en vrijwilligers
  • Vertegenwoordigers van de cliëntenraad
  • Medewerkers in de zorg
  • Behandelaars
  • Manager van de locatie

Extra kwaliteitsbudget en kwaliteitskaders

  • Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg:

    • Beschrijft wat cliënten en hun naasten mogen verwachten van verpleeghuiszorg
    • Opdrachten voor zorgverleners en zorgorganisaties om samen de kwaliteit te verbeteren en het lerend vermogen te versterken
    • Vormt het kader voor extern toezicht en voor het inkopen en contracteren van zorg

    Dit kwaliteitskader is opgenomen in het wettelijke Register van het Zorginstituut.

    Lees het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

  • De extra middelen vanuit de overheid zijn opgenomen in de reguliere tarieven en kunnen niet meer aangevraagd worden als extra budget. Het kwaliteitsplan voor 2023 ontvangen wij graag voor 31-12-2022. Het kwaliteitsverslag over 2022 voor 1-7-2023.
  • Kwaliteit in de gehandicaptenzorg

    Voor de gehandicaptenzorg is het Kwaliteitskompas opgesteld. Dit levert een belangrijke bijdrage aan het versterken van de kwaliteit van bestaan en regie over het eigen leven van mensen met een beperking.

    Doelen van dit kwaliteitskompas zijn:

    • Voor mensen met een beperking is duidelijk wat zij mogen verwachten van de professionals en de organisaties waar zij wonen en/of waarvan zij zorg en ondersteuning ontvangen.
    • Het helpt professionals en teams om zorg te verbeteren en te blijven leren en reflecteren.
    • Het helpt leidinggevenden om voorwaarden voor kwaliteit te scheppen. Er is zicht op kwaliteit, men weet wat goed gaat en wat beter moet.
    • Het biedt zorgaanbieders inzicht in de kwaliteit van de organisatie. Dat levert input op voor het beleid en biedt een handvat voor verantwoording naar externe partijen (naar de samenleving, het zorgkantoor en Inspectie voor de gezondheidszorg).

    Landelijke cliëntenorganisaties, beroepsverenigingen, de VGN, zorgkantoren en de inspectie voor gezondheidszorg hebben dit samen opgesteld.

    Lees het Kwaliteitskompas GHZ 2023 – 2028

  • Voor de GGZ is het Kwaliteitskader woonzorg in de langdurige GGZ opgesteld. Dit kwaliteitskader beschrijft de gewenste kwaliteit van woonzorg voor cliënten in de langdurige GGZ en hoe samen te werken aan passende zorg.

    Het doel van het kwaliteitskader is een gedeelde visie (van cliënt, naaste, (zorg)professional, zorgorganisatie en financiers) op wat goede woonzorg in de langdurige GGZ is en hoe samen te werken aan passende zorg. Het kwaliteitskader is belangrijk voor het gezamenlijk leren en ontwikkelen. Vanuit het perspectief van kwaliteit van leven van de cliënt draagt het kwaliteitskader ook bij aan een (verdere) integratie van klinisch, persoonlijk en maatschappelijk herstel. In de praktijk betekent dit een accentverschuiving van zorg met een medische insteek die gericht is op klinisch herstel naar een insteek gericht op persoonlijk en maatschappelijk herstel, stabilisatie en het vergroten van de kwaliteit van leven.

    Landelijke cliëntenorganisaties, beroepsverenigingen, Valente, de Nederlandse GGZ, zorgkantoren en de inspectie voor gezondheidszorg hebben dit samen opgesteld.