Kwaliteit

Eén van de taken van zorgkantoren is het inkopen van zorg van goede kwaliteit. We stimuleren zorgaanbieders bij het verbeteren van kwaliteit en luisteren daarvoor naar ervaringen van bewoners, medewerkers en cliëntenraden. We vragen hen wat zij belangrijk vinden en hoe het beter kan. 

Bezoek op locatie

Wij bezoeken verschillende locaties van zorgaanbieders. Dit doen we omdat we: 

  • Een beeld willen krijgen van de dagelijkse gang van zaken
  • Willen horen hoe cliënten en naasten de geboden zorg ervaren
  • Mooie voorbeelden willen ontdekken en verder verspreiden
  • Mogelijkheden willen bespreken om de zorg verder te verbeteren

Tijdens zo’n bezoek gaan we in gesprek met:

  • Cliënten
  • Naasten van cliënten, familie en vrijwilligers
  • Vertegenwoordigers van de cliëntenraad
  • Medewerkers in de zorg
  • Behandelaars
  • Manager van de locatie

Kwaliteitskaders binnen de sectoren

  • Het Generiek kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ is een kompas dat wil bijdragen aan en gericht is op de kwaliteit van bestaan van mensen met een zorgvraag, ongeacht de locatie waar de zorg wordt geleverd, passend bij de maatschappelijke ontwikkelingen. Het kompas gaat over kwaliteit van bestaan van mensen met een zorgvraag thuis, in de wijk of in het verpleeghuis.

    Het nieuwe kompas sluit aan bij verschillende fases waarin mensen hulp, ondersteuning, zorg of behandeling ontvangen. Dat kan zijn van het moment dat er ondersteuning thuis nodig is tot aan een zware zorg- en behandelvraag in een verpleeghuis, en alle variaties daartussen in. Het kompas gaat uit van één integrale visie op kwaliteit van zorg voor mensen met een zorgvraag.

    Tegelijkertijd is het ook van belang dat professionals voldoening uit hun werk halen en mantelzorgers kunnen zorgen op een manier die bij hen past. Vanuit verschillende perspectieven is het van belang om met elkaar de ruimte te benutten om tot gezamenlijke antwoorden te komen op (complexe) vragen.

    Hier vindt u alle documenten over het Generieke kompas.

  • Kwaliteit in de gehandicaptenzorg

    Voor de gehandicaptenzorg is het Kwaliteitskompas opgesteld. Dit levert een belangrijke bijdrage aan het versterken van de kwaliteit van bestaan en regie over het eigen leven van mensen met een beperking.

    Doelen van dit kwaliteitskompas zijn:

    • Voor mensen met een beperking is duidelijk wat zij mogen verwachten van de professionals en de organisaties waar zij wonen en/of waarvan zij zorg en ondersteuning ontvangen.
    • Het helpt professionals en teams om zorg te verbeteren en te blijven leren en reflecteren.
    • Het helpt leidinggevenden om voorwaarden voor kwaliteit te scheppen. Er is zicht op kwaliteit, men weet wat goed gaat en wat beter moet.
    • Het biedt zorgaanbieders inzicht in de kwaliteit van de organisatie. Dat levert input op voor het beleid en biedt een handvat voor verantwoording naar externe partijen (naar de samenleving, het zorgkantoor en Inspectie voor de gezondheidszorg).

    Landelijke cliëntenorganisaties, beroepsverenigingen, de VGN, zorgkantoren en de inspectie voor gezondheidszorg hebben dit samen opgesteld.

    Lees het Kwaliteitskompas GHZ 2023 – 2028

  • Voor de GGZ is het Kwaliteitskader woonzorg in de langdurige GGZ opgesteld. Dit kwaliteitskader beschrijft de gewenste kwaliteit van woonzorg voor cliënten in de langdurige GGZ en hoe samen te werken aan passende zorg.

    Het doel van het kwaliteitskader is een gedeelde visie (van cliënt, naaste, (zorg)professional, zorgorganisatie en financiers) op wat goede woonzorg in de langdurige GGZ is en hoe samen te werken aan passende zorg. Het kwaliteitskader is belangrijk voor het gezamenlijk leren en ontwikkelen. Vanuit het perspectief van kwaliteit van leven van de cliënt draagt het kwaliteitskader ook bij aan een (verdere) integratie van klinisch, persoonlijk en maatschappelijk herstel. In de praktijk betekent dit een accentverschuiving van zorg met een medische insteek die gericht is op klinisch herstel naar een insteek gericht op persoonlijk en maatschappelijk herstel, stabilisatie en het vergroten van de kwaliteit van leven.

    Landelijke cliëntenorganisaties, beroepsverenigingen, Valente, de Nederlandse GGZ, zorgkantoren en de inspectie voor gezondheidszorg hebben dit samen opgesteld.