In het declaratieprotocol Wlz 2024, Art.7 staat dat zorgkantoren achteraf controles op rechtmatigheid dienen uit te voeren over uw ingediende declaraties (AW319 berichten). Op deze pagina leest u wanneer wij deze controles uitvoeren en wat u daar als zorgaanbieder voor moet doen.
Wij voeren de achteraf controles per kwartaal uit. In 2024 kunt u in onderstaande maanden een of meerdere achteraf controles verwachten:
In april 2025 ontvangt u ook eenmaal de achteraf controles over geheel 2024. Deze is voor de nacalculatie 2024.
In april 2024 ontvangt u ook eenmaal de achteraf controles over heel 2023. Deze is voor de nacalculatie 2023.
Voor 2024 bestaan de achteraf controles uit de volgende 4 controles:
Deze controle richt zich op of u de vastgestelde behandelruimte niet overschrijdt, dit naar aanleiding van uw declaratie(s) van afzonderlijke behandelprestatie(s). De behandelruimte wordt als volgt berekend: het verschil tussen het tarief voor de ZZP (Verblijf of VPT) inclusief behandeling en het tarief voor een ZZP (Verblijf of VPT) exclusief behandeling.
Als u een bericht ontvangt met 1 of meerdere van bovenstaande achterafcontrole(s) verzoeken wij u zo snel mogelijk geconstateerde fouten te herstellen in het declaratieverkeer en/of de cliëntenregistratie, zodat deze niet meer voorkomen in de daaropvolgende achteraf controle.
Omdat de bestanden persoons-en medische gegevens kunnen bevatten en hier een strikte wet- en regelgeving voor geldt worden de achteraf controles via de beveiligde omgeving van de VECOZO berichtbox naar u gestuurd.
Het is belangrijk dat degene die binnen uw organisatie verantwoordelijk is voor de digitale declaraties en de achteraf controles de beschikking heeft over een VECOZO-certificaat. Uiteraard met de juiste autorisatie zodat deze persoon de door ons verstuurde achteraf controles via de VECOZO berichtenbox kan ophalen voor uw organisatie.
Autorisaties en machtigingen voor VECOZO regelt u zelf eenvoudig via https://www.vecozo.nl/diensten/berichtenbox.