Gewijzigde zorgverlening voor zorgprofiel VV4

31-01-2025

Vanaf 1 januari 2024 hebben wij in ons inkoopbeleid opgenomen dat de zorgverlening aan alle nieuwe Wlz-cliƫnten met een indicatie voor zorgprofiel VV4, in de thuissituatie plaatsvindt als dit verantwoord mogelijk is. In dit nieuwsbericht leest u over de invulling van dit nieuwe beleid.

Waarom vinden wij dit beleid belangrijk?

Landelijk is bepaald dat de huidige intramurale zorg niet verder uitgebreid wordt. Een belangrijke aanleiding daarvoor is het aanhoudende personeelstekort in de zorg. Deze beslissing dwingt ons om de beschikbare zorg op een goede manier te verdelen. Ons beleidsuitgangspunt is daarom dat we cliënten met een VV4-indicatie, geen intramurale verblijfszorg meer aanbieden tenzij de zorg thuis niet verantwoord of op een doelmatige manier geregeld kan worden en alternatieve oplossingen niet voorhanden zijn. Dan kan opname noodzakelijk zijn. Voor deze cliënten geldt dus het principe ‘Thuis tenzij’. De intramurale capaciteit kan daardoor ingezet worden voor cliënten met een intensievere zorgvraag en een hoger zorgprofiel.

Huidige stand

Vanaf begin 2024, zijn wij als zorgkantoor bezig uitvoering te geven aan dit gewijzigde beleid. Gelijktijdig zorgen wij ervoor dat onze medewerkers het nieuwe beleid kennen voor cliënten met een VV4-indicatie en deze boodschap (kunnen) uitdragen. Van zorgaanbieders verwachten we dit ook. Wij begrijpen dat een dergelijke verandering wat vraagt van u als zorgaanbieder op het gebied van vastgoed, personele inzet en communicatie.

Toekomstige situatie en wat betekent dat concreet

Nu is het aan alle betrokkenen om uitvoering te gaan geven aan het gewijzigde beleid voor cliënten met een VV4-indicatie. Inmiddels heeft u een e-mail ontvangen met uitgebreide instructies en informatie voor uw organisatie.

Vanaf 1 mei 2025 verwachten wij dat uw organisatie cliënten met een VV4-indicatie geen intramurale zorg meer aanbiedt tenzij de zorg thuis niet verantwoord of op een doelmatige manier geregeld kan worden en alternatieve oplossingen niet voorhanden zijn. Daarnaast verwachten wij dat uw organisatie op korte termijn de boodschap van langer thuis wonen vertelt aan cliënten met een VV4-indicatie.

Onze medewerkers van het frontoffice bellen altijd al nieuwe cliënten. Uiteraard doen we dat ook met alle nieuwe cliënten die een VV4-indicatie hebben gekregen en met de cliënten die een verblijf bij uw organisatie als voorkeur hebben aangegeven. Wij bespreken met de cliënten onze visie en het belang van langer thuis wonen.

Opschoonactie vóór 1 mei 2025

Voor een bestendige uitvoering van het beleid vragen wij u om vóór 1 mei bij alle huidige cliënten met een VV4-indicatie de juiste wachtstatus te registreren. De wachtlijst geeft dan een realistische weergave van de behoefte die aansluit bij het beleid. Hiervoor zal overleg met de cliënt of diens familie noodzakelijk zijn.

Wij ontvangen graag een mutatiebericht met de geactualiseerde wachtstatus van de cliënten die u gesproken heeft. Stuur ons ook een mutatiebericht als de status ongewijzigd blijft. Zo kunnen wij goed monitoren wat de voortgang van deze opschoning is. Voor cliënten die bezwaar maken op een aanpassing van de wachtstatus ontvangen wij graag, op cliëntniveau, een toelichting via het berichtenverkeer.
Let erop dat u vanaf nu geen nieuwe VV4-cliënten meer op wachtstatus ‘Wacht op voorkeur’ plaatst.

Meer informatie

Bekijk voor alle informatie en aanpassingen van wachtstatussen deze infosheet VV4.