Meerzorg is een regeling die intensieve zorgvragen en extreme zorgbehoefte ondersteunt die tijdelijk ingezet kan worden. Het doel is om de omgeving en kwaliteit van leven van cliënten te verbeteren of achteruitgang te voorkomen. Zorgaanbieders kunnen bij het zorgkantoor een meerzorgaanvraag indienen. PSW en Gemiva hebben processen ingericht voor het aanvragen van meerzorg of zelfs het voorkomen van een aanvraag.
Voordat er een meerzorgaanvraag kan worden ingediend is het belangrijk dat de zorgaanbieder eerst meerdere interventies onderneemt om een meerzorgaanvraag te voorkomen. Als de zorgvraagindicatie overstijgend blijft, kan een zorgaanbieder een meerzorgaanvraag indienen door het invullen van het formulier ‘Aanvraagformulier Meerzorg’. Het zorgkantoor toetst of dat de meerzorgaanvraag voldoet aan de criteria en bekijkt onder andere welke stappen er ondernomen zijn om een meerzorgaanvraag te voorkomen. Daarnaast voert het zorgkantoor meerzorgdialogen met zorgaanbieders waarbij sprake is van individuele meerzorg of een groepsmeerzorg voor 10 of meer cliënten. Het doel van de meerzorgdialogen is om de inzet van de meerzorg te evalueren en een vooruitblik wat de zorgaanbieder verwacht aan toekomstige meerzorgaanvragen.
Bij zorgaanbieder PSW werkt men met de door een medewerker ontwikkelde Asperstrechter om samen met de cliënt, de zorgprofessional en naaste te verkennen welke mogelijkheden er zijn om een passende context te creëren. Bijvoorbeeld door het betrekken van het netwerk en het inzetten van zorgtechnologie. In sommige gevallen kan daardoor een meerzorgaanvraag voorkomen worden. Mocht dat niet toereikend zijn dan gebruikt PSW een praatplaat om samen met medewerkers in gesprek te gaan over de bedoeling en de mogelijkheden van een meerzorgaanvraag. Deze procesbeschrijving geeft een overzicht van de te nemen stappen om een meerzorgaanvraag in te dienen.
En zorgaanbieder Gemiva heeft een procesbeschrijving opgesteld waarin stapsgewijs toegelicht wordt welke stappen er ondernomen worden bij het indienen van de meerzorgaanvraag en welke partij daarbij aan zet is. In de procesbeschrijving is een beslisboom opgesteld om snel te kunnen zien óf en zo ja welke vorm van extra financiering voor Wlz-cliënten mogelijk is. Gemiva heeft een coördinator meerzorg als eerste aanspreekpunt voor de medewerkers om te ondersteunen bij het komen tot meerzorgaanvragen. De coördinator meerzorg kan ondersteuning vragen van de commissie meerzorg. Deze commissie bestaat uit verschillende functies, zoals een regiodirecteur, locatiemanagers, gedragsdeskundige, medewerker zorgbemiddeling, financiële medewerker en de individuele begeleider. Hierdoor kunnen meerzorgaanvragen multidisciplinair besproken worden om te komen tot een volledige meerzorgaanvraag, alvorens deze wordt ingediend bij het zorgkantoor.
Door het delen van deze goede voorbeelden om meerzorgaanvragen te voorkomen en het inrichten van processen voor het indienen van meerzorgaanvragen, kunnen andere zorgaanbieders ideeën opdoen om een soortgelijk proces te borgen in de eigen organisatie. Het volgen van een proces kan ondersteunend werken bij het volledig indienen van een meerzorg aanvraag, waardoor de kans op een herbeoordeling verkleind kan worden.
Dit initiatief behoort tot de goede voorbeelden. Een initiatief dat niet het kenmerk good practice krijgt omdat een analyse van het verlagen van de zorgkosten (nog) niet mogelijk is, maar wel bijdraagt aan betere zorg.