De 12 deelnemende organisaties trekken samen op door middel van een regionaal vraag- en aanbodmodel ‘Efficy’. Efficy is een wachtlijstbeheersysteem met real-time inzicht in de zorgvragen van cliënten en het zorgaanbod van de zorgaanbieders in een regio. Hierdoor wordt het beschikbare zorgaanbod direct ingezet voor cliënten die dat het hardst nodig hebben. De cliënten kunnen zoveel mogelijk op de plaats van voorkeur terechtkomen. Zorgaanbieders houden zelf de regie en verantwoordelijkheid over de zorgvragen (dossiers) en de toewijzing van de kamers of appartementen.
Het samenwerken met hetzelfde wachtlijstbeheersysteem in de regio levert de volgende voordelen op:
Alle zorgaanbieders gaan op bestuurlijk niveau onderling een commitment aan, om gezamenlijk de zorg in de regio zo goed mogelijk vorm te geven. Het vraagt ook transparantie van de zorgaanbieders om onderling de beschikbaarheid voor elkaar inzichtelijk te maken. Hierdoor kunnen cliëntservicebureaus en transferteams beter met elkaar samenwerken.
Door het verbeteren van het wachtlijstbeheer in de regio is er een daling te zien in het aantal urgent wachtenden. Zorgaanbieders voelen zich samen verbonden om (zo veel als mogelijk) aan de treeknormen te voldoen en te zorgen dat alle ouderen in de regio zo snel mogelijk de juiste zorg op de juiste plek krijgen.
Dit initiatief behoort tot de goede voorbeelden. Een initiatief dat niet het kenmerk good practice krijgt omdat een analyse van het verlagen van de zorgkosten (nog) niet mogelijk is, maar wel bijdraagt aan betere zorg.